Feminizam

Funkcioniranje društva, navike, kultura ophodjenja, pa i deviacije...
Moderator: Heidi
Avatar
Sarajka
Etablirani član
Etablirani član
Reactions: 4840
Postovi: 3867
Pridružen/a: 23 jul 2020, 21:48

Feminizam

Post Postao/la Sarajka »

Temu otvaram jednim znimljivim tekstom. Ustvari, tekst je odgovor na ključna pitanja i žene su podijelile u njemu svoja razmišljanja. Šta vi mislite dragi moji?

Očekujem naravno i doprinos muškog dijela forumskog pučanstva :dmr :soc
Za potrebe istraživanja u kolegiju “Uvod u feminističku antropologiju” na Filozofskom fakultetu u Zagrebu dvadeset žena je odgovorilo na četiri pitanja. Što je feminizam? Smatraju li se feministkinjom? Tko je feminist? Koji je problem feminizma?

Odgovori u ovom tekstu preneseni su punim verbatim stilom. Psovke koje su dio pisanih, ali i usmenih odgovora te stilska obilježja razgovornog jezika nisu mijenjani. Činilo mi se da oni čine sastavni dio načina na koji se ponekad „govori“ i „misli“ o velikim temama u neformalnim okolnostima kakvu su predstavljali naši razgovori i prepiske. Zbog toga odgovore koje prenosim nisam uređivala stilski, gramatički ni pravopisno. Odgovori su komponirani kao dramski dijalog u trodijelnu strukturu čiji su dijelovi naslovljeni jednom riječju ili sintagmom u svrhu osiguravanja neke vrste ključa za čitanje. Moje sugovornice i korespondentice imenovane su pseudonimom.

Ovaj eksperimentalni etnografski tekst nastaje na tragu „imaginativnih praksi“ pisanja etnografije koje polaze od ideje da “je imaginacija aktivni dio iskustva i poimanja [svijeta]“ (usp. McLean prema Culhane 2017: 13). Cilj mi je bio pisanje „drugačije vrste etnografije“ i korištenje imaginativnih praksi i kreativnih metodologija u etnografskom izvještavanju o svijetu koji promatramo, u kojem sudjelujemo i koji u konačnici pokušavamo razumjeti.

Eksperimentalnim etnografskim prikazom ideja koje se pripisuju feminizmu kao pokretu, slici feministkinje i društvenoj recepciji feminizma, željela sam ukazati na to da je priča o feminizmu nezgotovljena i sastavljena od niza glasova. Glasove sam stoga prenosila direktno. Istovremeno sam željela pokazati da moje sugovornice, odabrane po principu snježne grude u grupi poznanica i studentica jednog zagrebačkog Fakulteta, odražavaju niz različitih stavova o feminizmu. Te ću stavove i razmišljanja nazvati „bukom u feminizmu“ koja, čini mi se, neobično nalikuje na i odražava djelomice opće mišljenje neokonzervativne zajednice koje ću nazvati „bukom oko feminizma“. Za potrebe tumačenja ove vježbe čini mi se da je potrebno ponuditi kratko objašnjenje ili neke osnovne zaključke.

Središnju os čini raspoznavanje feminizma kao borbe za ravnopravnost žena i muškaraca. Uz nju se nalaze razne spekulacije o njegovoj definiciji i snažan otpor prema radikalnoj slici koju feminizam očito stvara. O problematici feminizma sudionice ovog eksperimenta otvoreno progovaraju, a tek nekoliko sudionica svojim razmišljanjem ”u buci” razabire temeljnu ideju feminizma te se definira feministkinjom. Važnima su se pokazale slavne pjevačice i glumice koje uvelike utječu na stvaranje percepcije o feminizmu, promiču feminističke stavove koji vrlo lako dolaze do šire publike te ih to čini ključnima, ali ne i dovoljnima za stvaranje pozitivne slike o feminizmu.

FEMINIZAM je…!

Antonija: Feminizam? Neam pojma šta je, nekom logikom bi rekla da ima veze sa ženama i pravima žena, al sad da točno mogu reći šta je ne bi znala [smijeh]

Hana: Pa iskreno ne znam ni ja šta je feminizam. Jer ono svašta se u zadnje vrijeme zove feminizmom zato ti i kažem da ne mogu odgovoriti ukratko na to.. Jer vamo na svakoj kavi bilo ko da prođe ljudi krenu sa vidi ova feministkinja zato što se nije našminkala il neki K**** i krenu srat, a isto tako ne znaju.

Lana: Feminizam bi bio nekakav pokret koji drži da žene trebaju biti i jesu jednake muškarcima.

Karla: Feminizam jest pokret kojim se pokušavaju poboljšati prava žena, odnosno postići izjednačavanje prava muškaraca s pravima žena.

Lucija: Feminizam je društveno politički pokret koji ima u cilju izjednačiti položaj i prava muškaraca i žena.

Kristina: Valjda je tako, gdje su žene ravnopravne muškarcima.

Mia: Za mene, feminizam je pokret izmišljen od strane potlačenih žena koje još uvijek nisu shvatile da žene kontroliraju svijet (kontrolirajući muškarce). Smatram da je za većinu žena nemoguće bit uspješna majka i domaćica i poslovno uspješna žena (pri čemu se uspjeh smatra veća društvena moć i velik prinos novca u kućanstvo). Smatrala sam se feministkinjom, ali sam onda shvatila da borba za jednakost prava će donijet samo da moram radit do 65. godine + cijepat drva, a to mu se ne sviđa. + shvatila sam da prava žena može kontrolirati muškarca (ne kažem da je to moralno). Ne padaju mi na pamet one tete kaj su prosvjedovale i umrle (dan žena i te priče).

Lucija: Mislim da je jedini problem s feminizmom sam naziv. Primitivno društvo po nazivu shvaća ovo kao pokret kojim žene žele iskorijeniti muškarce iz društva, u Hrvatskoj tome pripomaže činjenica da žene većinom još uvijek preuzimaju tradicionalnu ulogu majke i domaćice, a ako se javno prozoveš feministkinjom smatra te se “mrziteljem muškaraca”.

Sara: Pa ponekad se previše teži poboljšanju prava žena, a “zanemaruje” se muškarce.

FEMINISTKINJA…?

Ana: A gle, smatram se feministkinjom, ali ne radikalnom, to jest. moja uvjerenja ne odlaze u krajnost. Smatram se feministkinjom jer podržavam akcije koje se tiču borbi za ravnopravnost žena i muškaraca (često o tome imamo tribine, debate, filmske večeri na faksu).

Doris: Pa da, svakako ne službeno ili radikalno [smijeh], nego mi je nekako u današnje vrijeme normalno da svaka žena sebe smatra ravnopravnom jednom muškarcu, da nastoji poboljšati svoj položaj i slično, iako to nije uvijek slučaj. U svakom slučaju, uvijek se borim za poboljšanje svojeg položaja i ne dozvoljavam ili podupirem ikakvu vrstu diskriminacije.

Lucija: I ja, feminist je svatko tko podupire ovaj pokret i zalaže se za ravnopravnost spolova.

Patricija: Podržavam feminizam, ali se ne smatram feministkinjom jer ne razmišljam baš o tome. Sve je i ovako u kurcu.

Hana: Ni ja se ne smatram nešt posebno feministkinjom. Ne pratim medije i sranja i čula sam svašta u zadnje vrijeme za feminizam i ništa konkretno nisam sama istraživala tako da ne mogu odgovoriti na to ako nisam informirana. Inače bi, al ne da mi se sad guglat šta je trenutno feminizam jer se jedno vrijeme bore za ženska prava, drugo vrijeme hoće ubit gejeve i zatvaraju se gole u kaveze na ulici.

Antonia: Ako feministkinja znači to da mislim da trebamo imati jednaka prava kao i muškarci onda se smatram, da…zato što mislim da su žene izrazito pametna i inteligentna bića i da imaju pravo izbora toga hoće li ona biti kućanica ili predsjednica države, a ne da joj je nametnuto da sjedi kući i zadovolji se time te da misli da nikad ne može postići bolje od toga, iako ne znam nijednu feministkinju [smijeh]. Mislim vjerojatno sam čula al sad da se vako sjetim sama od sebe nula bodova [smijeh].

Lucija: Ako se misli pod celebrityje koji su feministi, znam dosta: Angelina Jolie, Halsey, Ellen, Barack Obama, Malala Yousafzai..

Monika: Simone de Beauvoir, Judith Butler, Gayatri Spivak,…

Maja: Marilyn Monroe, Oprah, Coco Chanel…

Kristina: Možda Beyonce, ona ima pjesmu o tome..

Ema: Ja ne znam ni jednu.

Jelena: Ni ja.

Karla: Znam za Betty Friedan. Problem je što je premalo feminiskinja u ovom izopačenom svijetu. Trebalo bi ih biti mnogo više, trebala bi se svaka žena sama za sebe, odnosno kao pojedinac borit za svoja prava, obrazovat se i ne dozvolit da se u bilo kojem smislu ponižava i omalovažava.

Spomenka: Žene imaju jednaku vrijednost kao i muškarci i mogu jednako pridonjeti dobra društvu.

Antonia: A mislim da sada više nema tog problema…za razliku od prijašnjih vremena mislim da smo do dana današnjeg se napokon uspjele izborit za svoj spol [smijeh].

THEY TAKE IT TOO FAR…?

Jelena: Problem je što su nekad feministkinje previše radikalne pa u očima javnosti izgledaju neozbiljno.

Maja: I dalje muškarci misle kako su moćniji u određenim zanimanjima od nas.

Kristina: Možda je problem jer onda neke te ženske ful hejtaju muške, a mislim da to nije cilj feminizma.

Andrea: Ali pokret je nerealan, koliko sam mogla skužiti, jer muškarci i žene su u startu različiti i ne može onda biti sve potpuno isto što se tiče npr. poslova.

Klara: Nemam pojma o tim problemima, ali i smatram i ne smatram da sam feministkinja. Smatram se jer želim da žene imaju ista prava, a ne smatram jer se ne zalažem javno za ništa.

Ema: Ja se smatram zato što mislin da žene trebaju imati prava biti što one žele.

Ivana: A ja jer primjećujem seksističke sitnice na najrandom mjestima, novine, reklame, komentari po forumima i tako slične stvari, komentari ljudi u prolazu i tako dalje…

Monika: Problem feminizma je i ponekad bespotrebna sotonizacija suprotnog spola i optuživanje patrijahata za apsolutno sve društvene probleme. Zar stvarno mislite da je ekonomska kriza nastala jer je bijeli muškarac sa zapadne hemisfere svijeta jednog jutra zaspao na posao jer se prošlu noć previše zaigrao sa svojom ljubavnicom? Come on!

Ivana: Neki ljudi ga, moram na engleski jer je bolji izraz, they take it too far.

Doris: A tu je i problem taj što se feministkinje često nalaze u nezgodnom položaju jer ih se odmah povezuje s nekom radikalnošću, radikalnim feminizmom.

Sanja: Ali znaju pretjerati i otići u ekstremizam što više nije borba za jednakost.

Ana: Često pretjerivanjem dolaze u središte medijske pozornosti pa se na feminizam zbog toga ponekad gleda na lošiji način. Iako su “performansi” takvih skupina upadljivi i svijet odreagira na njih, mislim kako ipak pravi problemi s kojima se žene nose postanu još veći nakon toga.

Patricija: Feminizam nema problem, ali sa feminizmom imaju problema.

Šima Jelić
3
3 slika
A sad adio :sara
Avatar
Max
PRObehar
PRObehar
Reactions: 23533
Postovi: 16631
Pridružen/a: 23 jul 2020, 10:35

Re: Feminizam

Post Postao/la Max »

oj
1
1 slika
I say what I think, I think what I say
Avatar
Max
PRObehar
PRObehar
Reactions: 23533
Postovi: 16631
Pridružen/a: 23 jul 2020, 10:35

Re: Feminizam

Post Postao/la Max »

oj mislim na tekst kolki je


nmgu

nemam živaca trenutno za bilo šta osim zafrkanciju...
3
3 slika
I say what I think, I think what I say
Avatar
Heidi
Lemon Addict
Lemon Addict
Reactions: 22582
Postovi: 15606
Pridružen/a: 29 jul 2020, 13:50
Lokacija: Kosmicki raspor

Re: Feminizam

Post Postao/la Heidi »

Lajk za temu. Bice zanimljivo.

Ovako na prvu, feminizam je raznolik. Osnovna briga svih feministiskih struja su valjda samoodredenje, sloboda i jednakost za sve ljude, sto bi trebalo ostvariti u javnosti kao i u osobnom zivotu.

Ne volim radikalni feminizam koji ide u drugu krajnost I time narusava osnovnu misao I temelj ovog drusrvenog pokreta.

I ne vidim feminizam kao takmicenje sa muskarcima nego kao igru u njihovom timu.

To je za sada sve sto mi pada na pamet.
4
4 slika
I am tired of flimsy friends and submissive companions I die to walk with the brave.
laga-nini
Etablirani član
Etablirani član
Reactions: 1195
Postovi: 3669
Pridružen/a: 23 jul 2020, 20:23

Re: Feminizam

Post Postao/la laga-nini »

..uglavnom su lezbe.. :heidi2
1
1 slika
Avatar
Heidi
Lemon Addict
Lemon Addict
Reactions: 22582
Postovi: 15606
Pridružen/a: 29 jul 2020, 13:50
Lokacija: Kosmicki raspor

Re: Feminizam

Post Postao/la Heidi »



Skoro sam gledala mini seriju Mrs. America, dobro obradjena tema u vise pravaca I uopste shvatanja feminizma. Preporucujem.

I jako dobra postava.
1
1 slika
I am tired of flimsy friends and submissive companions I die to walk with the brave.
Avatar
Sarajka
Etablirani član
Etablirani član
Reactions: 4840
Postovi: 3867
Pridružen/a: 23 jul 2020, 21:48

Re: Feminizam

Post Postao/la Sarajka »

Heidi je napisao/la: 04 sep 2020, 16:11 Lajk za temu. Bice zanimljivo.

Ovako na prvu, feminizam je raznolik. Osnovna briga svih feministiskih struja su valjda samoodredenje, sloboda i jednakost za sve ljude, sto bi trebalo ostvariti u javnosti kao i u osobnom zivotu.

Ne volim radikalni feminizam koji ide u drugu krajnost I time narusava osnovnu misao I temelj ovog drusrvenog pokreta.

I ne vidim feminizam kao takmicenje sa muskarcima nego kao igru u njihovom timu.

To je za sada sve sto mi pada na pamet.


S tvojim postom u vezi...

Isključujući odnosno separatistički feminizam vs. Liberalni feminizam.


https://voxfeminae.net/pravednost/vodic ... etnice-ke/
2
2 slika
Zadnja izmjena: Sarajka, dana/u 04 sep 2020, 16:26, ukupno mijenjano 1 put.
A sad adio :sara
Iskra
PRObehar
PRObehar
Reactions: 36460
Postovi: 37522
Pridružen/a: 22 jul 2020, 22:18

Re: Feminizam

Post Postao/la Iskra »

Ovako na prvu ...

Feminizam.je za mene stanje svijesti svake žene o njenoj vrijednosti , važnosti, u svim segmentima društva kao i djelovanje u smislu promicanja i afirmiranja žene kao.apsolitno ravnopravne muškarcima.

Nisam.ni za kakv radikalizam , smatram.ga kontraproduktivnim.
4
4 slika
Avatar
Sarajka
Etablirani član
Etablirani član
Reactions: 4840
Postovi: 3867
Pridružen/a: 23 jul 2020, 21:48

Re: Feminizam

Post Postao/la Sarajka »

mad_max_ba je napisao/la: 04 sep 2020, 16:09 oj mislim na tekst kolki je


nmgu

nemam živaca trenutno za bilo šta osim zafrkanciju...
Očekujem od tebe veliki doprinos. I ostalih svakako. :pivo
1
1 slika
A sad adio :sara
Avatar
Heidi
Lemon Addict
Lemon Addict
Reactions: 22582
Postovi: 15606
Pridružen/a: 29 jul 2020, 13:50
Lokacija: Kosmicki raspor

Re: Feminizam

Post Postao/la Heidi »

Sarajka je napisao/la: 04 sep 2020, 16:24
Heidi je napisao/la: 04 sep 2020, 16:11 Lajk za temu. Bice zanimljivo.

Ovako na prvu, feminizam je raznolik. Osnovna briga svih feministiskih struja su valjda samoodredenje, sloboda i jednakost za sve ljude, sto bi trebalo ostvariti u javnosti kao i u osobnom zivotu.

Ne volim radikalni feminizam koji ide u drugu krajnost I time narusava osnovnu misao I temelj ovog drusrvenog pokreta.

I ne vidim feminizam kao takmicenje sa muskarcima nego kao igru u njihovom timu.

To je za sada sve sto mi pada na pamet.


S tvojim postom u vezi...

Isključujući odnosno separatistički feminizam vs. Liberalni feminizam.


https://voxfeminae.net/pravednost/vodic ... etnice-ke/
Da, na ovu raznolikost sam mislila.
Mislim cak I da sam ovaj clanak vec citala.
1
1 slika
I am tired of flimsy friends and submissive companions I die to walk with the brave.
Avatar
lejlamo
Komorebi
Komorebi
Reactions: 14012
Postovi: 6435
Pridružen/a: 23 jul 2020, 11:02
Lokacija: kamen i drača

Re: Feminizam

Post Postao/la lejlamo »

ja na feminizam/feminizme gledam kao na pokrete koji osvještavaju i zagovaraju participiranje žena u svim segmentima društva, života poštujući rodnu jednakost.

historijski, razvio se iz potrebe da se žena ne smatra drugorazrednim insanom u odnosu na muškarca.

tema je :oke
5
1 slika 4 slika
Avatar
Sarajka
Etablirani član
Etablirani član
Reactions: 4840
Postovi: 3867
Pridružen/a: 23 jul 2020, 21:48

Re: Feminizam

Post Postao/la Sarajka »

lejlamo je napisao/la: 04 sep 2020, 16:38 ja na feminizam/feminizme gledam kao na pokrete koji osvještavaju i zagovaraju participiranje žena u svim segmentima društva, života poštujući rodnu jednakost.

historijski, razvio se iz potrebe da se žena ne smatra drugorazrednim insanom u odnosu na muškarca.

tema je :oke
Definitivno. Poštujmo sebe, da bi nas poštovali pripadnici suprotnog spola. I izborimo se za svoja prava, niko drugi neće.. Nisam zagovornica ničeg brutalnog i radikalnog.. Ali svakako ne bi voljela ni iskorake unazad.
2
2 slika
A sad adio :sara
Avatar
Heidi
Lemon Addict
Lemon Addict
Reactions: 22582
Postovi: 15606
Pridružen/a: 29 jul 2020, 13:50
Lokacija: Kosmicki raspor

Re: Feminizam

Post Postao/la Heidi »

Sokrat je postato filozof, zahvaljujuci njegovoj supruzi. Pa gdje su svi neizbjezni filozofi sada :valja
1
1 slika
I am tired of flimsy friends and submissive companions I die to walk with the brave.
Avatar
Sarajka
Etablirani član
Etablirani član
Reactions: 4840
Postovi: 3867
Pridružen/a: 23 jul 2020, 21:48

Re: Feminizam

Post Postao/la Sarajka »

Heidi je napisao/la: 04 sep 2020, 16:51 Sokrat je postato filozof, zahvaljujuci njegovoj supruzi. Pa gdje su svi neizbjezni filozofi sada :valja
I ja čekam. Nostalgija me. :valja Na ovakvoj temi sam izginula na klixu :sara :sara

Nije za smijeha. Možda iz ove perspektive i jeste :)

Prvi put za 12 g na forumu tada sam se nasjekirala. :valja
2
2 slika
A sad adio :sara
Avatar
Heidi
Lemon Addict
Lemon Addict
Reactions: 22582
Postovi: 15606
Pridružen/a: 29 jul 2020, 13:50
Lokacija: Kosmicki raspor

Re: Feminizam

Post Postao/la Heidi »

Nesto kontam, feminizam je postao dio popkulture. Modni brendovi se oglasavaju, pjevacice se predstavljaju kao simbol feminizma. Mislim, nije rijec feministkinja patentirana, moze se svako nazivati kako hoce, ali ponekad mislim da taj celebrity unosi I neku neozbiljnost u cijelu pricu?
1
1 slika
I am tired of flimsy friends and submissive companions I die to walk with the brave.
Avatar
Sarajka
Etablirani član
Etablirani član
Reactions: 4840
Postovi: 3867
Pridružen/a: 23 jul 2020, 21:48

Re: Feminizam

Post Postao/la Sarajka »

Queer teorija je postala važno oruđe kasnog kapitalizma..."                      

(Donald Morton, "Queerity and Ludic Sado-Masochism"[1])

"Politika takve ludičke teorije zamagljuje granice između moćnog i bespomoćnog, opresora i opresiranog... eksploatator i eksploatirani postaju zamjenjive pozicije u (lakanovskom) Simboličkom, otvorene reoznačivanju (resignification)."

(Teresa Ebert, "(Untimely) Critiques for a Red Feminism"[2])

Od kada je 1990. izašla ključna knjiga Judith Butler "Nevolje s rodom" ("Gender Trouble"), autentični postomoderni trećevalni "queer" feminizam čvrsto je uhvatio za uzde pogresivnu (čitaj: formalno obrazovanu) zapadnjačku svijest.

Pa, što je to postmoderni queer feminizam? Dok neki opisuju ovu granu feminizma kao "postmodernu", mainstream pokret sam sebe naziva "queer", pa ću stoga rabiti taj termin. Kao prvo, queer feminizam redefinira radikalno-feminističku definiciju roda kao osobni identitet ili samokonstruiranu izvedbu (performance), koja se nalazi negdje na rodnom spektru maskuliniteta i feminiteta, umjesto konzervativnog "roda" koji je čvrsto i udobno smješten na jednoj od krajnjih točaka toga spektra. Kao drugo, teži problematizirati, ili možda samo mistificirati, tradicionalna poimanja hijerarhije, posebno seksualne hijerarhije te identificirati neka nova poimanja. Queer feminizam koristi postulat Judith Butler da je rod performativan kako bi stvorio novu dihotomiju: "cisrodnost" ("cisgender") i "transrodnost" ("transgender").

"Cis" ljudi se osjećaju prikladno u normama patrijarhalne kulture i u svojim rodnim ulogama koje su im pripisane prema spolu pri rođenju. Oni neprekidno postaju ili predstavljaju rod koji je patrijarhat nametnuo njihovom spolu. Trans osobe žele subvertirati rodne uloge i stereotipove koji se od njih očekuju i predstavljaju (perform) rod s bilo kojeg mjesta na spomenutom spektru ili negdje na sredini spektra. Maskulinitet i feminitet se smatraju vrijednosno neutralnim kulturalnim činjenicama, kombiniraju se i beskonačno variraju među pojedincima_kama te stoga nemaju materijalističku osnovu ili intrinzičnu hijerarhiju. Queer feministi_kinje tvrde da je biološki spol orodnjeni (gendered) konstrukt patrijarhata te je korištenje spola kao osnove za definiranje opresirane grupe – esencijalističko. Ova cis/trans dihotomija unutar queer feminizma kaže da je jedan kros-seksualni dio populacije zadovoljan sa svojim rodnim ulogam i normama ("cis-rodne" osobe), te okuplja u istu kategoriju i muške i ženske cis-rodne osobe kao opresore "trans" ili ne-cis ili "ne-binarnih" pojedinaca-ki.[3] Queer feministi_kinje nisu prvi_e koji su zahtijevali odmak od binarnosti. "Oni koji odbijaju binarnost ukorijenjenu u materijalnu povijest", pisao je Lenjin, "u stvarnost ne donose ništa više od ideološkog alibija jer u svojim stvarnim praksama 'neprekidno uklizavaju u idealizam i vode čvrstu i stalnu bitku protiv materijalizma'".[4] U tom smislu, postmoderni queer feminizam i liberalni feminizam ne čine samo neku vrstu pakta na suvremenoj zapadnoj sceni već je, iz marksističke historijsko-materijalističke perspektive (koju ću uspostaviti kao nužnu za oslobođenje žena), postmoderni feminizam kao takav u velikoj mjeri liberalan. Liberalni voluntarizam queer teorije je očit kada se radi o snažnom naglasku na samoizabranoj rodnoj identifikaciji kao osnovi društvene pozicije.

Na web-stranici queerfeminism.com nalazi se manifest koji anti-rasizmu i anti-imperijalizmu (no ne i anti-kapitalizmu) suprotstavlja "stroga pravila o rodu i seksualnosti koja povređuju svakoga – muškarce, žene. oboje ili nijedno od toga" kao i "okrivljavanje i posramljivanje trans ljudi, queer ljudi, puritanki (prudes), drolja (sluts) i svih onih koji se ne uklapaju u uske i proizvoljne tjelesne standarde".[5] Feministkinje koje nisu usvojile queer feminističku retoriku smatraju šokantnim što navodno feministička web-stranica koristi mizogino vrijeđanje u opisu žena izravno nakon korištenja homofobnog vrijeđanja kako bi opisali svakoga tko nije heteroseksualan i uklopljen u rodne norme.

Južnoafrička feministkinja Desiree Lewis je napisala:

"Posljedično, ondje gdje je bilo uvriježeno legitimno tvrditi da su glasovi i interesi žena najvažniji u identificiranju kako patrijarhalna dominacija marginalizira grupu na temelju roda, sadašnja dominantna tendencija 'roda' neutralizira odnose moći i gotovo da implicira kako društvena kategorizacija i identifikacija žena kao žena i muškaraca nije ključna. Također, 'rodni aktivizam' je uspješno zamijenio termin 'feminizam'. Kao da je radikalizam koji sugerira 'feminizam' postao ne-estetiziran, a patrijarhalne tjeskobe o promjeni utišane."[6]

U ovom citatu Lewis propituje postmoderno-feminističko zamagljivanje strukturalne analize opresije. Također, ukazuje na vezu dominacije tog "post-sve" feminizma i prijetnje radikalnog pokreta žena iz 1970-ih.

Popularnost queer feminizma među mladima i srednjom klasom – drugim riječim, onima koji su se obrazovali na rodnim studijima od 1990-ih – stvorila je hegemoniju postmodernog queer feminizma u javnoj i legalnoj domeni te ženama eliminirala mogućnost da se bore protiv opresije kao žene. U tom je smislu queer feminizam neka vrsta napada na politizirani feminizam 1960-ih i 1970-ih koji je bio utemeljen na ukidanju muške supremacije. Kada se muškarci legitimno izjašnjavaju kao opresirane žene unutar vašeg pokreta zahvaljujući njihovim individualnim rodnim identitetima, uništenje muške supremacije ne može postojati kao politički cilj. Osim toga, naglašava se kako je "ekskluzivno rodni identitet opresivan prema prirodnim sličnostima. To zahtjeva represiju... Podjela spolova ima za posljedicu represiju osobnih karakteristika doslovno svih ljudi, muškaraca i žena."[7] Obnova potpore maskulinitetu i feminitetu kao naturaliziranim konceptima, premda sada odvojena od bilo kakvog predikativnog biloškog porijekla, predstavlja korak unatrag za oslobođenje žena.

Queer feminizam u svom zahtijevanju rodnog nekonformiteta kao takvog, lažno optužuje radikalni feminizam za podrršku i osnaživanje rodnih uloga. Smatrajući se jedinim feminizmom protiv rodnih uloga, queer feminizam traži od svojih brojnih aktivista_kinja da traže vanjsku potvrdu njegovih postmodernih teorija, uglavnom među urođeničkim ili ne-zapadnim ekspresijama roda u patrijarhatu. Ova ideologija, koja je potekla s bijele zapadne akademije kasnog 20. i početka 21. stoljeća, identificira rodne uloge koje se razlikuju od suvremenih zapadnih rodnih uloga i tvrdi da su queer/trans - i to koristi u daljnjoj zapadnjačkoj ideologiji postmodernog feminizma. Desiree Lewis je napisala: "Neoliberalno kooptiranja feminista_kinja nije, naravno, jedinstveno za kontekst Trećeg svijeta. Ono je prevladavajuća značajka suvremenih navodno "post-feminističkih" liberalno-demokratskih društava. Hegemonija globalnog imperijalizma sve više nagriza feminizam i radikalno kulturalno izražavanje i diskurs u civilnom društvu na međunarodnoj razini".[8] Desiree govori o vezi "post-feminističkog" diskursa i globalnog imperijalističkog kapitalizma koju su razradile druge marksitičke feministkinje.

Još važnije, postmoderni feminizam povezan je sa širim postmodernim filozofijama koje se pojavljuju u kasnom 20. stoljeću i oslabljuju radikalni antikapitalistički otpor. Mas'ud Zavarzadeh govori o ovoj povezanosti, pišući kako "objavom dolaska novog društva koje je post-proizvodno, post-radno, post-ideološko, post-bijelo i post-kapitalističko", sve te "post" ideologije postmoderene ere "zamračuju proizvodne prakse kapitalizma – koji je zasnovan na crpljenju viška rada (izvora akumulacije kapitala)."[9] To je filozofski i ideološki proces koji stoji iza tvrdnje Davida Harveya da neoliberalni globalni kapitalizam "stvara oblik opozicije kao zrcalnu sliku samoga sebe".[10] Stoga je globalni neoliberalni feminizam stvorio feminizam kao svoju zrcalnu sliku. Ovaj proces je ključan za razumijevanje ekomomskog razloga koji stoji iza sveprisutnosti postmoderne filozofije u "instutucionaliziranoj 'ljevici' u doba neoliberalizma.[11]

To je također ključno i za pobjedu kako bismo etablirali stvarnu revolucionarnu alternativu globalnom, neoliberalnom kapitalizmu. U sljedećem poglavlju ću razraditi vezu između feminizma i antikapitalističke borbe, što će rasvijetliti negativan postmodernistički utjecaj na oboje.

Postmoderni feminizam koincidira s primjenom neoliberalnih ekonomskih politika 1970-ih i 1980-ih, koju neki suvremeni marskistički filozofi nazivaju "post-ality". "Drugim riječima, post-al je režim klasne borbe protiv radnika_ca" koji teži propitati 'totalitarističke' teorije zasnovane na grupnoj ili klasnoj analizi i definitivnim projektima revolucije, u korist igra-, jezik-, tijelo- filozofije, koja ima svoje središte u prilagođavanju "razlikama" među jedinkama. U "postavljanju strategije djelovanja subjekta", postmoderni feminizam je "zapravo alibi za odvraćanje subjekta od 'činjenja' i preuzimanja kontrole nad sredstvima činjenja (ili proizvodnje) i prema "konačnom obliku post-al otpora, 'nastojeći da funkcionira' unutar sistema i s onim što sistem osigurava, radije nego pokušava transformirati ga [sistem]".[12] Zato postmoderni feminizam, post-al antikapitalizam, post-al antirasizam itd. nisu revolucionarne teorije i zapravo ometaju revolucionarni razvoj. Ove ideologije su često zamaskirane kao najradikalnije u svom otporu "totalitarizmu" marksizma, no na taj način čuvaju glavne značajke liberalne teorije.[13]

Radikalni feminizam shvaća da su dosadašnja društva bila patrijarhalna i muško-suprematistička na različitim stupnjevima. On teži ukidanju kategorizacije muških i ženskih ljudskih bića na dva (ili više) roda zasnovanih na hijerarhijskom poretku značajki kodiranih kao maskuline i feminine. Stvarni radikalni feminizam ne traži potpunu integraciju žena na svakoj razini kapitalističke strukture i ne smatra da će 'jednakost ispred zakona' riješiti podređenost žena u bilo kojem društvu. Propituje kontekst i uvjete u kojima se događaju izbori žena te kritizira kako veličanje izbora, samo-objektifikacija, samo-komodifikacija, samo-osnaživanje i pristanak prikrivaju prisilu koja na njih utječe.

Sistem muške supremacije snažno kažnjava rodno nenormativne osobe (non-conforming), o čemu online svjedoče članovi_ce trans zajednice. Promjena rodnog identiteta može ukloniti neke probleme na osobnoj razini, no to nije političko rješenje... jer otežava rješenje za sve, pa i za osobe koje su u tranziciji [roda], jer prihvaća i osnažuje kulturalne, ekonomske i političke implikacije "roda" umjesto da ga osporava.[14]

Važno je napomenuti da se radikalni feminizam izrazito razlikuje od konzervativne desne kritike transrodnosti koja proizlazi iz naklonosti muškoj suprematističkoj strukturi maskulinog muškarca koji dominira nad femininom ženom, te na nasilnoj potrebi da osnažuje takva ponašanja. Politička desnica želi "izgraditi savezništvo između vladajuće klase i sitne buržoazije ublažavanjem njihovih konfliktnih ekonomskih interesa kroz stabilizaciju kulturalnih vrijednosti", što uključuje patrijarhalne vrijednosti.[15] S druge strane, radikalne feministkinje "teže oslobođenju od roda. Pokret za 'slobodu roda', bez obzira na namjere podržavatelja_ica, osnažuje kulturu i institucije roda koje ugnjetavaju žene".[16]

Mnoge radikalne feministkinje, u svojoj kritici roda kao društveno konstuiranih razlika koje se pripisuju muškarcima i ženama, kritiziraju spolnu podjelu rada. Neke od njih poriču klasu kao hijerarhiju među ženama. Međutim, radikalne feministkinje često ne idu u smjeru marksizma kao revolucionarne teorije.

Koliko god je radikalni feminizam važan za razvoj povijesti žena i za povezivanje pitanja kao što su militarizam, ekocid, prostitucija, muško seksualno nasilje, ženska reproduktivna autonomija i majčinstvo, nedostaje mu definitivna praksa za ostvarenje feminističkog svijeta.

Neke radikalne feministkinje, kao što je Shulamith Firestone, pokušale su ponuditi plan za postizanje spolne ravnopravnosti i oslobođenja žena. Ti pokušaji, premda su radikalnom feminizmu dali veću snagu, često su bili kritizirani i odbačeni od drugih feministkinja zbog neuvjerljivoti ili previda.[17]

Revolucionarna antikapitalistička teorija je nužna – ona koja shvaća kako i zašto društvene razlike mogu biti ozbiljne i koja govori o tome kako izgraditi politički pokret koji osvojiti moć i početi rekonstruirati društvo. U nastavku elaboriram zašto feminizam mora biti antikapitalistički.


0
A sad adio :sara
Avatar
Socrates
PRObehar
PRObehar
Reactions: 13127
Postovi: 14439
Pridružen/a: 22 aug 2020, 03:11

Re: Feminizam

Post Postao/la Socrates »

Jel' ovo nesto na moj racun?

Svejedno, ja sam svoja misljenja na ovu temu iznosio vise nego jednom.

Ne bih isao tako daleko kao moj premijer da kazem da sam feminista, jer ne volim takve pokusaje infiltriranja u redove u koje prirodno ne spadam. Ali zenama sva podrska od mene.

Feminizam je mnogo mnogo vazniji od samo ravnopravnosti zena, mada je to naravno prvi i po meni prirodni cilj.

Poslije cu mozda vise. U filozofiju, naravno, jer sam Socrates.

A mozda I u fudbal. Amerikanke su prvakinje svijeta u fudbalu.
2
2 slika
Don't wanna hear about it

Every single one's got a story to tell...
Odgovori

Natrag na “Društvo”